Pieter Biesiot in de Grote Marktstraat

Pieter Biesiot in de Grote Marktstraat

PIETER BIESIOT

IN DE GROTE MARKTSTRAAT

Tijdens de stadswandeling ‘Anders winkelen’ en de fietstocht ‘Gotische torentjes, moderne architectuur en een baljurk’ kijken we natuurlijk ook naar de rijk versierde gevels van De Bijenkorf en van Peek & Cloppenburg.

Werkten aan de gevel van de Bijenkorf 7 beeldhouwers, de gevel van P&C wordt versierd door werk van Pieter Biesiot (1890-1980). Oké, Herman van Remmen maakte wat kleiner werk zoals de plantjes en de dieren, maar alle aandacht gaat uit naar het werk van Biesiot. Die was behalve beeldhouwer ook tekenaar: veel van zijn werk lijkt dan ook eerder grafisch, dan woest en wild gebeeldhouwd en dat strakke past mooi bij de ‘Nieuwe Haagse School- architectuur’ van dat P&C-gebouw.

Mercurius, Nijverheid, de groot- en de kleinhandel

We herkennen aan zijn staf met vleugels Mercurius en daarnaast staat ‘de Nijverheid’. Bij de ingang Wagenstraat de Groothandel met de wereldbol en daarnaast, met meetlint, de Kleinhandel. En verder nog gevleugelde wielen, een slang en de uil van Minerva (waar kennen we die ook alweer van?). Ook wel lollig om te melden: was de Bijenkorf die eerste jaren bij kinderen vooral geliefd vanwege die roltrap en in de kinderafdeling van P&C stond in 1932 een 6 meter breed aquarium: Oceanium in de Grote Marktstraat!

Engelbewaarder

Terug naar Biesiot: Een heel ander werk van hem is de ‘Engelbewaarder’ aan de gevel van Weimarstraat 300, een voormalige katholieke basisschool.Rond 2002 nam de Al-Qoebaschool het gebouw in gebruik en zij wilden vanzelfsprekend een buitengevel die aansloot bij het onderwijs in het gebouw. En hoewel moslims ook in engelen geloven (‘Engelen bezitten leven, spreken en hebben verstand’) vond het bestuur van de Al-Qoebaschool een Roomse ‘Engelbewaarder’ op de gevel toentertijd toch wat ver gaan en zij wilde het beeld laten verwijderen. Toen de wijk daartegen protesteerde, liet het bestuur houten schotten om het beeld aanbrengen: Biesiot ingepakt. December 2002 werden na een rechterlijke uitspraak deze schotten weer verwijderd. Cultureel religieus Biesiot-gedoe…

Boekentasje
Alleen dankzij de toenmalige protesten uit de wijk (bisdommen beschouwen zichzelf zelden als behoeders van religieuze cultuur in dit soort discussies) kunnen we dus nog steeds genieten van dit beeld van Pieter Biesiot. Een engel (let op de licht gestileerde vleugels) die met zijn rechterhand de hand van het kind vasthoudt, zijn linkerhand op de zijn schouder heeft liggen, terwijl het jongetje zelf in zijn linkerhand een boekentasje vasthoudt. Samen op weg naar en in het katholieke onderwijs.

Beelden als een tekening
Pieter Biesiot is vooral bekend vanwege zijn religieuze beelden. In de ‘OLV Onbevlekt Ontvangen’ kerk aan de Elandstraat staat meteen bij binnenkomst rechts een ‘Heilig Hart’ van ruim drie meter hoog, met in de sokkel een zestal uitgewerkte figuren. Biesiot was vernieuwend, onder andere door de invloed van Jan Toorop. Hij maakte geen klassieke heiligenbeelden, zoals je ze in miniatuurvorm nog bij honderden in kringloopwinkels tegenkomt, maar strak gestileerde figuren. Beelden als een tekening. Biesiot beperkte zich niet tot religieuze kunst, want dus ook de vier grote beelden van groen dolomietensteen op de gevel van Peek & Cloppenburg zijn van zijn hand en niet te vergeten het bevrijdingsmonument in de Loosduinse Hoofdstraat.

    

Piet Vernimmen

De tekst van deze blog verscheen eerder in KonkreetNieuws, wijkkrant voor het Regentesse- en Valkenboskwartier.